glowa lewa
Kersten Gallery Logo
glowa prawa

Katarzyna Kołtan

Wystawionych prac: 2

linia
Ukończyła PLSP w Koszalinie, studia w poznańskiej Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej. Wybór techniki tempery jajecznej jest świadomym zabiegiem, wg. artystki pracochłonna i żmudna budowa obrazu, tysiące drobnych pociągnięć pędzelka o średnicy milimetra zmuszają do pokory i dają czas na wewnętrzną refleksje.Jej prace znajdują się w licznych zbiorach prywatnych w Polsce i w Europie (Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania). W maju 2014 r. uczestniczyła w 20/21 International art fair w Londynie. Jej malarstwo o rozpoznawalnym stylu, stanowi nowoczesne połączenie renesansowej techniki malarskiej ze współczesną symboliką i językiem wyrazu.Już na początku drogi artystycznej malarka wybrała technikę tempery żółtkowej. Jest to proces niezwykle wymagający, pracochłonny, wręcz misterny, nagrodzony jednak wspaniałymi efektami końcowymi. Tempera wybierana była najczęściej przez artystów do XV wieku, później wyparło ją malarstwo olejne. Do łask powróciła w XIX stuleciu. Jak mówi Katarzyna Kołtan, jej praca to prywatny hołd dla twórczości Mistrzów: „Budowanie obrazu tą techniką to żmudny proces. Tempera zmusza do pokory, ale jednocześnie daje czas na wewnętrzną refleksję” – wskazuje malarka. „Malarstwo tą techniką jest kapryśne, pełne pułapek technicznych. To jednak cecha, która odpowiada fizycznie psychologicznemu profilowi portretowanych przeze mnie kobiet” – akcentuje.Co ważne, artystka sięgając po jedną z najstarszych metod utrwalania obrazu, zdecydowała mieć pełną kontrolę nad całym procesem twórczym. Sama przygotowuje emulsję, w której zgodnie z kanonem sztuki renesansowej spoiwem jest żółtko jajka. Dodaje do niej sypkie pigmenty. „Nie kupuję gotowych farb. Jakość przygotowanej własnoręcznie tempery jest nieporównywalna. Po pół roku temperę można przetrzeć delikatnie miękką szmatką to nada jej piękny satynowy połysk, dlatego też nie werniksuję swoich prac. Tempera którą stosuję nie wymaga tego” – podkreśla Katarzyna Kołtan.Tempera znosi upływ czasu znacznie lepiej niż powszechnie stosowane farby olejne czy akryle. Podkłady, na których powstają obrazy, wykonywany są również ręcznie – specjalnie na jej zamówienie. Grunt powstaje również ręcznie, specjalnie pod temperę, aby zapewnić pracom trwałość i piękno.Tyle technika. Równie ważne są historie, które z jej pomocą Katarzyna Kołtan opowiada: „Trudno jest mówić o własnej twórczości, bo moje prace to zapis emocji. Malarstwo jest procesem bardzo intymnym. Wolę, żeby za mnie „mówiły” moje obrazy, a opowieść przecież każdy może usłyszeć inną...”
WSZYSTKIE
TYLKO DOSTĘPNE
POKAŻ WIĘCEJ